torsdag 22 juli 2010

Del #27 - Me & City



Mitt på Nanjing Lu, Shanghais svar på La Ramblas, besöker Björnen med spänning Me & City – Kinas egen utmanare till H&M, Zara och Uniqlo. Flaggskeppsbutiken här är på 3500 kvm och breder ut sig över 5 våningar. Björnen kliver in och trotsar fotoförbudet.



Med sloganen "New City New You" ska lågpriskedjan erövra världen med 4000 nya styles per år. För att lyckas med detta har man betalat ofantligt mycket kinesiska pengar för sin senaste kampanj där Terry Richardsson fotograferat Orlando Bloom och Agyness Deyn i West Hollywood.





Kampanjen som är ganska menlös från första början, blir än mer menlös i butiksmaterialet där VD:s son verkar ha lekt grafisk formgivare med en piratkopierad version av Photoshop 6.0. Det krävs visserligen talang för att lyckas få Agyness och Orlando att se så billiga ut. Respekt!

Me & City. Vad som kunde ha varit en pigg uppstickare med pulsen på dagens Kina, blir tyvärr en tafflig kopia – som så mycket annat i Kina – av H&M anno 1996. Bara det faktum att en av huvudrubrikerna på deras hemsida lyder "Oline Store" flaggar ju även för att de inte direkt har någon känsla för detaljerna.

Björnen är besviken och väljer att shoppa på japanska Uniqlo istället. Irasshaimase!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar