torsdag 22 juli 2010

Del #30 - Åka taxi



Så här ser en taxibil ut i Shanghai. Björnen vet eftersom han åker taxi hela tiden. Som mest tar Björnen upp till 8 taxiturer per dag. Men det är ok i Shanghai eftersom startavgiften är 15 kr och en resa vanligtvis inte kostar mer än 20-30 kr.



I Shanghai finns det över 150 olika taxibolag och runt 45000 taxibilar. Björnen har testat flera av dem och rekommenderar antingen Dazhong Taxi Company:s ljusblå bilar eller Qiangsheng:s orange dito.

Trafiken är för jävlig här och kineserna kör som om de spelar GTA Chinatown Wars. Man zick-zackar mellan bilarna, använder tutan oftare än blinkers, lägger en u-sväng varsom helst och kör man scooter finns det inget som säger att man inte kan köra emot färdriktningen. Eftersom ingen följer trafikreglerna blir det ofta onödiga trafikstockningar vilket Björnen tycker är frustrerande.

En anledning till trafikkaoset är att många mutar sig till sitt körkort och därför helt enkelt inte kan reglerna. I Shanghai har man försökt komma runt detta genom att införa en avgift för registrering av nya nummerskyltar som dessutom begränsas i antal och måste inhandlas via auktion där priset oftast landar runt $5000, alltså dubbelt så mycket som medelinkomsten per år i Shanghai. Men gatusmarta kineser väljer bara att registrera sin bil i en mindre stad där det är enklare och billigare, och problemen kvarstår.





Ett tips från Björnen är att sitta i framsätet på taxibilarna eftersom det inte finns bilbälte bak. Eller bilbälte finns oftast, men den hemmagjorda klädslen av sätena täcker över spännena så det inte finns någon möjlighet att klicka fast denna fantastiska svenska uppfinning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar